söndag 9 mars 2008

Funktion viktigare än design...

Hellojs!
Idag byggdes det fett!

Trots smärre problem lyckades vi hålla oss mer eller mindre till planen som vi lagt upp.
Håll i baktanken att det faktiskt är funktionen som är det viktiga, inte det utseende / designmässiga..!

Delar vi använt är:
- En st rotor (PVCblad, bak-cykelhjul)
- Metallställning gjord av rektangulära stålrör
- Ett st hjulupphängning för släpvagn (den roterande biten)
- Järn med vinkel (påbyggnaden på tornet)
- Liten elmotor (2.3V (1100rpm)
- Cykelnavskrans
- Cykelkedja
- Lite kabel och en sockerbit

Allt kapades, svetsades, skruvades samman.

Hursomhelst, här kommer lite bilder.

Hjulupphängningen. Överst sitter "navet", och under det en fjädergrej...
På bilden är den påsvetsad högst upp på ramen (för ramen, se föregående inlägg)









Här sitter vinkeljärnet på hjulupphängningen, som efter lite trix fick plats därpå...

Här skruvar Henning fast alltihopa på ramen.
Högst upp på vinkeljärnet skall också rotorn på (finns ett borrat hål där).
Efter en kort testkörning (se film), upptäcker vi dock snabbt att vingarna kommer böja sig bakåt och slå i kedja(som kommer strax), och eventuellt själva staget med ! Så vi plockar ner allt igen, och böjer till järnet så att allt kommer ut en bit från själva stången.






"nä, jag tror inte heller att detta kommer fungera speciellt bra... vi plockar ner den igen..."

När vi ändå hade allt nerplockat passade vi på att fästa generatorn och allt som hör till den biten...
Pyssligaste här var ju att få de båda kransarna att lira bra med kedjan och med varandra, så att inte kedjan hoppar när det börjar snurra ordentligt...
Det löste vi med en tving, som man enkelt kan justera om det skulle behövas.
Kändes inte som det var nån bra idé att svetsa något som man alternativt behöver peta på i framtiden...



Här förvandladas en skenbart värdelös spolarvätskedunk till ett otroligt proffesionellt, robust och allvärderståligt motorhus.
Det är fullt tillåtet att avnjuta och beundra denna konstruktion.

En vindflöjel kapades också till... Vi ville ha en ganska lång och tunn sådan för att maxa (enligt hävstångsprincipen) vridmomentet i hjulupphängnings-grunkan...
Flöjeln tillverkades i plywood, och bultades sedan fast på ett järn som hade svetsats fast på vinkeljärnet.

Här är den färdiga konstruktionen !! Finare finns knappast!
Finns en video här under också...











Inför nattens storm: säkrat och klart med silvertejp!









----------

tillägg:

eftersom vi inte hade så många lösa kransar, var vi tvungna att använda en något större krans till generatorn, än den som sitter på cykelhjulet.
Därför kommer vi att dreva ner varvtalet på generatorn, precis så som vi inte vill ha det, eftersom den då kommer snurra mycket mindre... och därför alstra en mindre effekt..

Det är det enda som behöver fixas(hitta nytt mindre drev till generatorn/ större drev till cykelhjulet), och sätta på lite lampor och sånt...
----------

Inga kommentarer: