lördag 19 januari 2008

Rotors utformning: Del 2

Här kommer en del bilder på hur rotorn skulle kunna se ut.

Bild 1
Denna bilden visar rotorbladens infästning mha kraftiga bultar i en planka av massivt trä.
Notera även axeln, som går igenom plankan.
På den bakre sidan sitter det en fastborrad metallplatta som den horisontella axeln är fastsvetsad till.

Denna konstruktion, till skillnad från kommande exempel, innebär att axeln måste "fästas" inuti "motorhuset" samt i dess motorkåpa av plywood, vilket innebär friktion mellan axeln och kåpan. (se tidigare skisser på motorhuset). Det finns risk för att denna friktionskraft Fmy är större än den revolterande kraften Fr som påverkar axeln från rotorbladen. Om sådant är fallet, kommer inte rotorn att snurra. Enda sättet för oss att ta reda på om detta sätter fungerar eller inte, är att bygga och pröva i praktiken. Det har vi dock inte tid med, och därför har vi kommit upp med en annan typ av konstruktion.

Även inuti motorhuset, där växellådan kommer finnas, innebär det mer arbete och fler delar än kommande exempel; två axlar istället för en(två kugghjul) -> fler kraftöverföringar innebära att man tappar kraft och i slutändan också ökar Fmy .

Bild2

Detta innebär en betydligt lättare konstruktion.
Navel i cykelhjulet minskar också Fmy till en såpass liten kraft att rotorn äver i mycket små vindhastigheter kommer kunna snurra relativt obehindrat.
Om man "drevar upp", dvs ökar diametern på cykelhjulets kugghjul, och i gengäld har ett mycket mindre hjul nere vid generatorn (se boxen) har man väldigt enkelt ökat antalet rpm på ett effektivt sätt med ett minimum av onödiga kraftöverföringar, axlar och kugghjul emellan.

Inga kommentarer: